Sambal tumis udang dan sayur campur

November 29, 2012

               Hai.. bersiaran lagi di petang2 yg mendung kat jb ni.. alhamdulillah.. arini dapat siap masak awal sikit sbb anak2 tak meragam sgt.. kul 1 dah siap masak..  

              Semalam start masak awal, kul 10 lebih tapi siap masak dekat 3.30 ptg.. lama beno kan.. mcm la masak byk sgt.. padahal cuma masak ayam masak kicap ngan sayur kangkung goreng jer.. tapi lamanya mcm masak 5, 6 jenis lauk.. hihihi..  dah budak kenit dua org tu tak tido2, cam ne aku nak siap masak.. asyik terlari2 jer gi tgk diorg.. kejap kakak menjerit la.. kejap adik nanges la.. cam ne nak tdo kalau mcm tu.. yg x tahan dalam tempoh memasak tu aku sempat tertido gara2 bf faris dan kakak sambil baring.. hihi.. teruk betul kan aku.. 

Sambal tumis udang

              Arini aku masak lauk peberet kakak & hubby lagi iaitu udang.. kali ni aku wat sambal tumis udang pulak.. sayur lak wat sayur campur jer.. kakak tu memang suke makan sayur.. aku suke sgt sbb biasanya budak2 cam dia tu bukannya suke makan sayur kan..

Sayur campur carrot + kubis bunga + kacang buncis
 
             Nak tau 1 citer tak?? tadi masa aku dah siap masak kan, si kakak dah menjerit2 cakap dia nak makan..
 
Kakak : ibu, kakak nak makan.. nak makan ibu..
Ibu      : Ok kakak, kejap lagi kita makan ye.. ibu nak masukkan udang ngan sayur dalam bekas dulu.. ( sambil transfer lauk masuk dlm mangkuk )
Kakak : Kakak nak udang ibu.. nak udang.. udang..
Ibu      : Iye.. kejap lagi kita makan udang la.. ibu nak isi sayur dulu ni..
Kakak : Kakak nak makan syayur la ibu.. 
Ibu      : iye.. kita makan sayur skali.. 

           Dah siap isi dalam mangkuk aku gi hall kejap nak amik camera untuk amik gambar ni.. Skali bila aku masuk dapur balik.. tgk2 ada kerusi kat tepi kabinet.. rasanya kakak baru jer turun dari kerusi tu sambil menguyah sesuatu.. Aku pun tanye la kat dia..

Ibu      : Kakak wat ape ni?
Kakak : Kakak nak syayur la ibu...
Ibu      : Oh.. kakak makan sayur ye.. kakak panjat kerusi amik sayur sendiri eh..
Kakak : Kakak nak makan syayur la ibu..
Ibu      : Ok.. ok.. jom kita makan.. x sabo nak makan eh..

            Rupa2nya kakak dah tarik kerusi letak kat tepi kabinet untuk panjat amik sayur.. hihi.. bijak betul anak aku kan.. (angkat bakul sendirik.. hihi) suka lak tgk dia suka makan sayur mcm tu.. senang hati aku bila anak suka makan sayur.. ayah nye aje yg x suke makan sayur.. kalau ulam2an tu suke la dia..
 
            Pastu, kitorg pun makan sama2.. actualy xdela sama2 pun.. juz aku jer yg suap kan kakak tu makan.. mana sempat nak menyuap ke mulut sendiri kalau makan udang ni.. baru nak kopek udang lagi kakak dah habis mengunyah dan nak suap dia lagi.. dah la kalau lambat sikit dia dah jerit nak udang.. nak udang.. mana sempat nak suap masuk mulot sendiri.. so, aku suapkan jer la dia makan dulu sampai selesai.. bila kakak dah tak nak makan lagi baru la aku nak suap kat mulut aku.. tapi... baru aku nak suap masuk mulut aku si adik lak dah bangun & nanges.. alamatnye memang terpaksa postpone la nasik tu masuk dalam mulut aku.. hehehe..
 
          Alhamdulillah.. sehingga entry ni ditaip aku dah berjaya curik2 makan.. hihi.. maksud curik2 makan tu bila aku tgk faris dah tak merengek lagi, aku pun cepat2 la amik pinggan tu balik untuk makan.. si kakak apa lagi bila nampak aku makan dia pun nak makan lagi.. 2nd round tu.. ibu 1st round pun x lepas lagi.. dah la aku nak makan cepat2, dia lak nak join lagi skali.. dah la nak kopek kulit udang tu lagi.. tgh suap kakak makan lagi, si faris merengek lagi mintak dipegang.. last2 sambil pangku faris aku suapkan kakak ngan aku skali.. 
 
         Mencabar betul nak makan sesuap nasik.. hihi.. tapi insap jap aku bila mengenangkan org yg kat gaza tu lagi susah nak makan rasanya.. bersyukur la aku masih boleh makan lagi ka.. hihi.. insaf.. insaf.. em, ok la.. ni faris dah merengek lagi nak susu.. aku nak bf dia jap.. bye..
 

You Might Also Like

0 komen