Bibir berdarah, adik faris jatuh!!

July 17, 2013


Semenjak 2 minggu lepas, si hero cilik ni makin lasak dan berani.. mana tak nye, adik dah mula dapat kaki.. dah pandai berdiri sendiri dekat sofa, meja dan katil tanpa bantuan ibu dan ayah..

Skrg ni, pantang jer org letak adik kat bawah, terus jer dia bangun.. mencapai2 sofa or meja.. terus berdiri.. kalau kat sofa ngan katil tu adik dah boleh panjat dah.. ohh.. dah besar dah anak bujang ibu ni..

Skrg kat kerusi meja  makan pun dia dah boleh berdiri.. pastu tangan comel dia duk meraba2 nak mencapai barang atas meja.. ohh.. comel sgt hokeh!! bayangkan ler kalo tetiba jer ko nampak ada tangan kecik duk raba2.. hahaha.. comel sgt!! tp sgt bahaya kalau xde org yg perasan.. kalau dia pegang kerusi or meja tu tak kuat boleh jatuh tau.. tu yg bahaya..

Malam tadi kejadian yg x diingini dah pun berlaku.. time tu aku kat dapur tgh buat bubur adik n basuh2 pinggan... adik ngan kakak main kat hall.. tp kejap2 memang aku pegi tengok la bebudak tu main berdua.. tak pun aku tanya2 kakak adik tgh wat apa, kat mana.. aku suh kakak jadi mata2 aku, suh dia tolong jaga adik.. ala.. tolong tgk2kan jer la.. budak baru nak masuk 3 thn kan, tak boleh la nak diharapkan sgt kalo suh jaga adik..

Nak dijadikan citer, kakak ni duk ulang alik g dapur ngan hall, kejap tgk ibu kejap tgk adik.. ada skali tetiba kakak lari pegi kat aku.. pastu aku dengar adik nanges.. aku dah x sedap ati.. tanya kakak adik jatuh ke?? biasa la budak2 kadang2 boleh terus jawab, kadang2 dia cakap benda lain.. dengar suara adik nanges kuat..

Aku cepat2 lari pegi tengok adik.. ayah dia dah datang dulu tgk adik.. adik jatuh!! berdarah mulut!! ayah mula nak marah kakak, tanye kakak sape yg buat..
ala.. budak baru kalau kena marah, ditanya susah ler nak jawab kan.. dia sendiri ketakutan.. lagi kita marah2 dia lagi la takut nak cakap kan..

Aku kompem selamatkan adik dulu.. lepas dapatkan adik dan tengok kat ne luka dia, aku terus nyusukan adik.. itu jer cara terbaik nak tenangkan budak kecik cam adik.. lepas dia nyusu [kejap jer pun] terus dia x nanges lagi.. bila lepas cik N pun dia bole sengeh2 tayang gigi 4 btg dia tu.. cam xde pape yg berlaku jer.. fuhhh.. lega hati aku bila adik dah x nanges lagi.. makna nya xdela sakit sgt kan.. kalo dia sakit mesti dah nanges balik lepas menyusu..


Pastu aku tengok keadaan luka adik.. betul2 kat tengah bibir belah atas dia.. terpecah sikit, tu yg berdarah.. dan dah bengkak sikit... cian sgt tengok bujang tu.. tp adik memang kuat!! anak laki2 kan.. mesti la kuat.. jangan nanges2 kan...

Lepas tu dah bole main2 lagi ngan kakak, dah bole gelak2 sama2.. aku rasa adik yg jatuh sendiri.. kakak tu nak bgtau aku jer.. tp bila kena sergah ngan ayah, ketakutan ler dia kan..

Ingat kan lepas dah jatuh tu, memasing bole ler tido awalnye.. lagi rancak budak 2 org tu bermain.. aku dah tutup lampu bilik.. tp diorg leh main dalam gelap berdua.. [tp xde la gelap sgt pon sbb biasanya aku akan buka 1 lampu hall, so cahayanya akan masuk ke bilik]  tapi si kakak tu memang berani.. tiap2 malam dia tido lambat, main sorg2 kat luar.. sbb aku dah cakap kalo x nak tido, nak main pegi main kat luar [kat hall ler tu].. nak tido baru masuk bilik..


So malam tadi, budak berdua ni main dlm bilik jer.. bukan main apa pun.. adik berdiri kat kepala katil sambil pegang kete.. tu jer pun.. kakak lak tiru gaya adik.. tp x bole tahan kalo adik terduduk jer, cepat jer kakak paksa adik tu berdiri balik.. adohaii.. sabo jer la anak2 ni kan.. dah tu mulut kakak lak bising mengomel2.. kakak kan.. mulutnya memang bising..

Kakak dah suka dah skrg dia dah ada kawan bermain.. dulu main sorg2 kan.. bila adik dah besar sikit, dah boleh diajak bermain.. adik pulak, pantang kakak panggil dia, ajak dia, cepat jer nak ikut kakak.. tengah nyusu pun dia bole stop kejap dan menyegeh kat kakak.. hahaha...

Tu la 2 org kesayanganku.. buah hati pengerang jantung aku.. suka sgt tengok anak2 main bersama2.. hepi sgt!!

You Might Also Like

2 komen