Bila anak2 tak nak tido..

July 05, 2013


Salam Jumaat semua..
ni nak citer pasal anak2 lagi.. ala, mana ada citer lain kan.. mesti la citer pasal anak2 jer.. aku kan x suke kepoh2 hal orang.. erkk!! yeke?? hahaha

Adik faris ni biasa kalo dah pukul 9.30 mlm ke atas dia dah stat nak manja2 jer ngan ibu dia ni.. mula la maknye xleh nak wat keje.. nak basuh botol dia x boleh.. nak lipat baju x boleh.. kalo x sempat makan lagi, kompem ler aku x makan or makan lambat..

biasa bila adik dah stat merengek2 tu, ngan ayah dia pun xnak.. tp bila aku pegang jer terus senyap.. walaupun time tu lom "sumbat" lagi kat mulot dia.. hahaha.. ko paham tak maksud aku ni?? ala, 'tek' kan dia la..hahah

Yang tak tahan tu adik nak ngempeng jer.. kalo x ngempeng pun at least ibu ada duk baring dekat dia.. aku kalo dah baring tu nak "sumbat" jer.. iyer la, kalo x nak sumbat tak yah la ajak ibu baring.. ibu ni banyak kejer nak oiii..

Bila ibu baring, dia lak main tarik tali, kejap nak tek kejap x nak.. sabo jer la.. kadang aku paksa jugak sebab geram.. hahaha.. kejam kan aku..

kadang2 sejam melayan ngempeng adik, adik bole tido.. kalo x, layan ler sampai tengah malam sampai dia boleh tido.. kadang bila adik dah tido, kakak pulak datang kaco.. potpetpotpet kat telinga adik.. adik pun bangun..

eh.. adik ni ngan kakak dia rapat betul.. pantang dengo suara kakak dia terus jer pusing kepala.. eee.. geram tul aku la.. baru nak tetido budak kenit ni dah terjaga balik.. dah suara kakak cam petir mau x terjaga adik tu kan.. kalo dia x bercakap pun, cukup la setakat kakak cium dia, boleh terjaga jugak.. haiii la anak.. aura tul kakak dia ni la..

bayangkan la, kadang2 kalo terjaga jer dia terus senyum pandang kakak.. pastu kakak pulak cakap "adik senyum ibu" eh.. tak jadi ibu nak marah kakak.. iye la, x kan aku nak cakap adik nanges bila kakak kaco (padahal time tu sah2 adik tengah tersengeh tengok kakak) aku hangin dalam hati jer la.. ishkkk.. geram lagik..

bila terjaga jer boleh terus main ngan kakak pulak.. kakak pun dan dan ler cakap "adik nak main ngan kakak, ibu.." haiii.. pandai tul kakak pancing adik yer.. dah tu biler mase nye ibu nak wat keje ni? dah adik bangun, kompem kena teman kan lagikk...

sabar.. sabar.. jadik ibu memang macam tu la.. mak aku pun macam tu ler jugak agaknye dulu kan.. dapat lagi 5 org anak.. aku ni baru jer 2 org dah nak "meroyan" melayan budak2 ni tengah2 malam kalo xnak tido.. 
- urut dada banyak2 -

layan jer la gambo budak 2 org yg tak nak tido ni..


 
Kalau tengok muka diorg tengah main sama2 macam ni,  ketawa sama2.. sampai hati ke ibu nak marah?? tak sampai hati ok.. abes2 pun aku membebel jer la suh tido..
" kakak cepat tido.. kakak cepat tido..."
 nanti kakak jawab..
"nak shola kena tido awal kan ibu.. blaja ABC.."
tu jer la jawapan nyer.. sebab aku penah cakap kat kakak kalo nak sekolah kena tido awal.. kakak memang nak sangat gi skolah.. tiap2 ari dia cakap "eshok kakak nak gi shola.. kakak kena tido awal kan ibu.."

haii.. cakap pandai, tapi tido nyer tak jugakkk!!!

Sesungguhnya sabar itu separuh daripada imannn..
YaAllah, Kau tingkatkan la tahap kesabaranku dalam menjaga dan mendidik anak2 ku, semoga anak2 ku menjadi anak yg baik, soleh dan solehah..
Aminnn..

You Might Also Like

0 komen