Cerita ibu,

Faris Zakwan 11 months..

September 10, 2013 Ibu Dilah 4 Comments


Assalamualaikum..

Hari Sabtu lepas bersamaan 7 Sept 2013, usia adik faris genap 11 bulan.. tinggal lagi sebulan jer adik faris nak setahun... cepat tul masa berlalu kan..

Perkembangan adik faris sepanjang tempoh 10 ke 11 bulan..
 

1) Dah pandai berdiri lepas tangan - yg ni baru jer lagi.. adik dah boleh lepas tangan sekejap2.. mcm berdiri kat sofa pastu nak bergerak ke ibu.. dia dah boleh melangkah setapak dua tanpa berpaut.. tp cepat2 jer la.. dalam keadaan bukan berdiri tegak..
2) Dah pandai merangkak.. Ye, adik faris lambat merangkak, sbb dia pandai wat yg lain dulu.. dia merangkak dah 10 bulan lebih baru nak pandai merangkak.. walaupun masa 6 bulan adik dah boleh angkat montot dia betul2 cam org nak merangkak.. tp offically dia merangkak time 10 bulan.. huhu..

3) Panjat memanjat - dah makin aktif aktiviti panjat memanjat.. panjat sofa, katil, naik tangga.. oh ye.. umah kitorg xde tangga, tp kalo pegi umah org yg ada tangga, memang memanjat tangga jer la keje nya.. pastu kalau naik dan turun katil yg rendah mmg dah lama boleh.. cuma katil kitorg yg kat master bedroom ni tinggi, adik x sampai kalo nak naik / turun..

Biasa kalau dia nak turun dia pusingkan kaki menjulur arah bawah.. pastu dia tolak badan dia sikit2.. selagi x jejak dia wat la selow2.. tp kalo katil yg tinggi ni mmg kompem la x boleh.. separuh jalan dia kan naik katil tu balik bila dia x rasa kaki jejak kat lantai.. haha.. dia akan cuba dan cuba sampai boleh.. kalo x boleh dia mengesot sikit, cari tempat yg ada tilam kat tepi katil tu, kat situ jer la yg dia boleh turun.. hahaha.. bijak betul anak ibu ni..

4) Dah pandai naik basikal kakak - Skrg ni adik memang tgh kemaruk nak main beskal kakak.. pantang nampak jer cepat jer dia pegi kat beskal tu and berdiri.. pastu mula la angkat2 kaki nak naik beskal.. mula2 risau jugak takut dia jatuh kan sbb beskal tu ringan jer.. dia pegang2 pun kadang2 nak jatuh dah..


Tp sebab nak bagi adik belajar naik beskal tu, terpaksa la kita tolong pegang beskal tu.. so dpt la adik belajar sikit.. setelah berusaha bersungguh2 akhirnya adik berjaya naik beskal tu.. syabas adikkk!!! adik faris memang bijak!!


5) Semakin lasak!! - skrg adik dah tunjuk sifat kelelakian dia yg sebenar... hahahaha.. [ayat x tahan kan..] makin lasak anak bujang aku ni skrg.. asyik main wrestling jer ngan kakak imani.. yg kakak pulak menadah jer bila adik wrestling dia.. hahaha.. selagi dia x rasa sakit, boleh la 2 beradik ni tergelak2.. kalo dah sakit, nanges jer la.. hahaha

6) Dah makan nasi - sejak dari awal mmg adik x nak makan bubur.. kalo makan pun sikit jer.. sehari 2 makan bubur dah boring.. skrg adik suka makan nasi.. biasa time kite makan tu, boleh suapkan adik sekali.. tp nasi yg lembut sikit la.. jgn yg keras seketul2 tu..

Selain tu adik dah pandai makan biskut.. bukan biskut baby tu tau.. biskut tu mmg dia makan.. tp ni biskut tiger, jenis biskut yg senang lembik bila masuk mulut.. time dia makan biskut ni dia boleh duduk diam sekejap... boleh makan 2-3 keping skali makan.. makan biskut lemak  cicah air pun dia suka.. hahaha..



Lagi satu adik suka makan macaroni cheese.. bukan main suka lagi dia makan.. pantang lambat sikit kita suap, dia dah berbunyi2 mulut dia minta lagi.. haha.. kadang2 sampai tepuk2 meja bila kita lambat bagi..

7) Masih minum susu ibu sepenuhnya - walaupun aritu dah kurang minum susu lepas cuti hampir 2 minggu.. tp skrg adik dah minum 4 botol sehari.. gaya menyusu pulak toksah cakap ler.. mcm2 gaya.. kadang2 sampai tetido atas tek ibu.. mana tak nye kalo tek sambil tertonggeng2 atas badan ibu dia ni.. kadang2 tu, montot dia sedap jer kat muka ibu dia.. sabo jer la..


Ada satu tabiat dia skrg ni suka menggentel.. hahaha.. telinga ke.. kadang2 tek ayah dia pun jadi mangsa.. kahkahkah.. dia duduk2 tepi ayah dia, muka pandang tempat lain, tp tangan duk menggentel.. kahkahkah.. kalo time dia geram dia geget tek ayah dia tu skali.. lawok doh... hehehe..

kadang2 cian kat ayah.. tp kira fair la kan.. ibu dah slalu jer dia geget.. skali skala ayah kena la merasa jugak kan.. kihkihkih...
[tawa tutup molot]

okla.. beno nya banyak lagi perkembangan adik.. biasala budak tgh nak membesar kan.. setiap hari ada jer akal baru.. banyak benda yg dia nak belajar... selagi perkara yg dia nak buat tu x merbahaya, kita biarkan jer.. biar dia belajar.. yg penting kita monitor.. kalo dihalang sgt, mcmana akal dia nak berkembang kan.. kan..

x sabar nak tengok adik berjalan.. skrg ni pun kalo kite pimpim dia dah boleh jalan.. agak2 umur adik setahun nanti adik dah pandai jalan x ek??
hurmmm...

Semoga anak ibu menjadi anak yg soleh dan bijaksana..
love u so much adik..

You Might Also Like

4 comments:

  1. faris macam dah susut sikit..sebab lasak ye sayang?hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun fi.. badan faris susut sbb lasak sgt.. rasa baru 7kg lebih sikit je kot berat dia..

      Delete