Anak-anak,

Homeschooling :: Playtime :: Junior Engineer

November 26, 2013 Ibu Dilah 0 Comments


Assalamualaikum

Aritu ibu dilah ada share citer pasal kakak main doktor2 ngan adik kan..
boleh tengok kat SINI 
skrg ni kalau tanya kakak dah besar nak jadi apa??
mesti dia jawab nak jadi doktor..
alhamdulillah.. kecik2 lagi dah bercita2 besar..
tapi ayah wan awal2 lagi dah cakap..
kalo kakak jadi doktor nanti, mesti kakak bizi jer..
huhu..

Last week ibu dilah beli menan baru untuk adik dan kakak..
ala.. menan murah jer pun.. cuma RM7.90..
tp ibu dilah memang tertarik sangat ngan menan ni..
memang dah lama cari tp x jumpa..
dulu ingat nak beli set menan lego junior engineer ni..
tp tak terbeli2 lagi sampai skrg..
hahaha..

So, bila jumpa menan ni terus la ibu dilah beli..
apa yg ibu dilah suka sgt ngan menan ni? 


1st skali sebab menan ni boleh membina motor skill anak2..
sebab menan ni ada mcm skru2 gitu..
boleh bukak skru dan pasang balik..
kakak imani dah pandai buka buka skru kat roda tu dan pasang balik..


2nd sebab menan ni kete bajak..
hahaha... biasa ar.. budak2 kan suka tengok kete bajak..
pantang gi mana2 nampak kete bajak, mesti diorg teruja kan..
padahal mak pak nye x suka kete bajak sebab jalan selow..
kahkahkah..
tp tu la budak2 kan..
yg nampak bentuk lain sikit tu yg diorg suka..
lain dari yg lain kan..


3rd sebab menan ni kaler2 dan besar..
ibu dilah ni x bape suka sgt belikan anak2 menan yg kecik2 ni..
nanti dia main kejap jer pastu bersepah2 jer lebih..
pastu semua dah terabur ntah kemana2..
kalo menan yg besar2 ni senang nak main..
nampak sebiji cam tu.. nak kemas pun senang..
pastu kaler pun menarik kan.. colourful gitu..


Mula2 bawa balik menan ni kakak yg rebut dulu..
biasa ar kakak mana boleh kalah..
adik pulak banyak mengalah..
dah puas kakak main duk buka skru dan pasang balik skru dan roda tu..
adik perhatikan jer dari jauh..
kesian adik selalu kena mengalah ngan kakak..
kakak memang x bagi adik pegang kalo dia tengah main..
terjerit2 la cik kak tu nanti suh ambik adik..

Alahai... comel jer tgk tangan kecik dia tgh men'skru' roda tu.. haha

Adik memang pemerhati yg baik..
biasanya dia akan tengok kakak main dulu..
pastu bila dia dapat peluang dia akan main pulak..
dia akan wat perkara yg sama dengan kakak..
adik pandai nak gaya kan macamana nak buka skru tu..
cuma dia x cukup kuat untuk pusingkan screwdriver tu untuk bukak screw..
tapi kira okeh la kan..
maknanya dia paham dan dah tau apa fungsi dan cara nak guna screwdriver tu..
memang tu tujuan ibu dilah beli menan tu..

Kalau kakak nak jadi doktor,
adik pulak nak jadi engineer cam ibu ngan ayah ke??
ada gaya dah tu nak jadi mechanical engineer cam ibu.. hihi
[perlu ker nak mention keje ibu ayah? hahaha]
iyela.. skru2 tu kan mechanical engineer yg buat kan..
hihi..

Welcome Junior Engineer!!
Mudah-mudahan..
Ibu sokong adik 100% kalo nak jadi engineer..
apa2 pun kita tunggu dan lihat nanti..
Kitorg x kan memaksa..



You Might Also Like

0 comments: