Homeschooling :: Didik Anak Basuh & Kapur Kasut Sekolah Sendiri Dari Awal

March 04, 2014

Assalamualaikum

Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya. .
Ehh.. bukan org yg kata tp tu peribahasa kan..
Kalau nak didik anak, ajar la dari kecik lagi..
Time anak2 kecik ni la mereka mudah utk dibentuk dan mudah utk mengikut perbuatan kita..

Itula yg cuba ibu dilah terapkan dalam mendidik anak2. .
Walaupun x senang nak ajar budak2 kecik ni sbb diorg ni kadang2 bukan nya paham arahan kite..
Tp diorg ni jugak suka mencuba sesuatu yg baru..
So, kite boleh tarik minat diorg dgn ajak diorg buat sesuatu keje tu bersama2. .

Dulu time ibu dilah kecik2 kan, kitorg adik beradik basuh kasut sekolah sendiri.. gosok baju sendiri..
X penah mak yg basuh kan tau..
Bila ibu dilah dah sekolah menengah/ dah kerja, ada dengar yg ada ibu basuh kan kasut sekolah anak2. .
Baju sekolah pun mak yg gosok kan..
Wahhhh. . Manja betul diorg ni kan..
Naik lemak la kalo semua mak nak wat kan. 

Tu sbb budak zaman skrg slumber jer nak marah2 & kurang ajar kat mak bapak Diorg dah biasa semua mak yg buatkan..
Tu yg sampai ada citer mak dijadikan org gaji kat umah...
Kalau iye pun sayangkan anak, biarlah berpada2 kan..

Ari ahad lepas ibu dilah planning nak ajar kakak imani basuh kasut sekolah sendiri..
Ala.. basuh kasut bukan nya merbahaya pun..
Saje nak wat aktiviti bersama2 kakak imani..
Mesti dia seronok kan...

Ptg tu cakap la ngan kakak yg kita nak basuh kasut sekolah kakak.. dah kotor dah..
Lama x basuh kasut.. sbb budak tadika kan, bukan pakai kasut spjg masa.. jadi jarang la basuh kasut tu.. hahaha..
Biasa la, kalo aktiviti baru ni kakak mmg excited sgt.. Kejap2 tanya bila nak basuh..


So ptg tu suh la kakak bawak kasut masuk bilik air.. turun kan berus dulu..
Sementara tu ibu dilah pegi adik sabun basuh..
Skali datang balik tgk dia tgh basuh kasut..
Ehh. . Siap dah bukak baju lagi tau..
Mcm tau2 jer nnt basah. .
Pandai betul dia, belum di ajar dia dah buat sendiri..
Pastu ibu dilah tunjukkan la mcmana nak basuh kasut tu..
Ibu buat sebelah.. kakak buat sebelah..
Pandai kakak basuh sendiri.. Tp xdela bersih sgt..  tp yg penting dia tau mcmana nak basuh.. nnt bila dia dah biasa buat sendiri mesti dia pandai kan..
Siap basuh jemur pulak..

Memandangkan kitorg basuh dah ptg sgt,
Kasut tu x sempat nak kering..
So, smlm pegi school x pakai kasut sekolah..
Actually kakak ada 2 pasang kasut..
Konon nye boleh la pakai yg sepasang lagi.. Tp time nak pakai tu la cari2 x jumpa..
Sbb diorg dah buat main2 kasut tu..
Kasut tu mmg pakai dlm rumah jer.. konon kasut adik ler..


Malam tadi cakap ngan kakak kite nak kapur kasut pulak..
Siap mkn malam, suh dia kemas menan dulu..
Pastu baru boleh wat aktiviti kapur kasut pulak..


Ajar kakak mcmana kapur kasut sekolah dia..
Pandai dia buat sendiri..
Ajar sekali dah boleh ikut..

Alhamdulillah. . mmg betul, melentur buluh biarlah dari rebungnya..
Senang sebenar nya nak ajar anak2 ni..
Lagi2 benda yg jarang dia buat kan..
Memang excited.. 
Selagi benda tu x merbahaya, kita ajar la mereka dari kecik.. Lebih mudah..
Kalau diorg dah terbiasa semua mak ayah yg buatkan, bila dah besar baru nak latih wat sendiri mmg agak sukar la..


Pagi tadi pegi sekolah pakai kasut dah putih. .
Seronok kakak.. tgk hasil keje dia sendiri kan..
Harap2 lepas ni kakak rajin2 basuh kasut sendiri ye..


You Might Also Like

2 komen

  1. suka entri ni..betul sis..teringat zaman kecik2 dulu..semua kena buat sendiri bila dah sekolah..basuh kasut, lipat baju, gosok baju sekolah..alhamdulillah berkat hasil didik mama membuatkan kami adik beradik mampu berdikari sendiri tanpa mengharapkan pertolongan orang lain atau bibik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bazlia.. bila dari kecik kita dah belajar wat semua sendiri, kita jadi anak yg pandai berdikari kan.. tu la yg dilah cuba terapkan kat anak.. xnak manja kan anak sgt..

      Delete