Anak-anak,

Ragam Abg Faris yg Susah Nak Tido

June 24, 2015 Ibu Dilah 2 Comments

Assalamualaikum

Arini sangat la mengantuk.. mau nye tak ngantuk kalau dah  tido pukul 3, 4 pagi.. dah tu dekat pukul 5 pagi nak bangun sahur pulak... pastu terus siap2kan barang untuk bawak pegi rumah babysitter pulak.. mananye tak ngantukkkkk kann...

Ni semua gara2 abam faris yg taknak tido... x tau la sejak sebulan yg lepas ni faris slalu sangat tido lambat.. senang cakap tiap2 ari la.. pukul 2 lebih baru boleh tido... dah tu nak tido bukannya senang.. nak kena ibu dilah garu2 badan dia dulu.. bukan kejap tau.. kadang2 mau 2, 3 jam menggaru tak tido2 tauuu... huawaaaa... pitam mak ko ni tau... setiap hari mcm tu...

2 hari lepas lagi teruk.. sampai pukul 3 lebih tak tido lagi.. dilah dah hangin dah... kite ni dah la nak bukak mata pun x boleh, penat toksah cakap la kan.. dah seharian mcm2 keje dah buat.. pastu anak wat perangai pulak taknak tido.. dilah dah bape kali marah pun x jalan jugak.. kejap suruh garu sini.. kejap kat sana.. heiii... tengah2 malam ibu jadi 'hijau' dah tau...


Last2 dekat pukul 4 pg tu ayah wan bangun.. marah dia.. acah dia kalau xnak tido ayahwan letak kat luar.. abam nangis2 tapi tak leh tido jugak.. last2 ayah wan angkat abam betul2 bawa keluar rumah.. luar pintu pagar rumah tu ayah wan tinggal kan dia.. pastu mencicit dia lari masuk rumah sambil nangis2... dilah memang la kesian, tp dilah sendiri pun dah x larat nak bukak mata dah.. lastly lepas masuk rumah semula, ayahwan ajak faris tido kat hall berdua.. ntah pukul bape dia tertido x pasti la... bangun sahur tengok lena dia tido..

Keesokan harinya, balik dari rumah babysitter rasa badan faris dedor.. pastu nenek tu ckp faris berak hijau2 sikit najis dia.. dilah terpikir mesti dia terkejut tu.. sbb tgh2 malam kena keluar rumah... kesian anak ibu... otw balik rumah tu dilah tanya faris pasal kejadian mlm tu..

Ibu : Abg.. malam tadi abg kena keluar rumah ehhh?
Faris : A'ahh... abam kena duk uaaarr.. (abg kena duduk luar)
Ibu : Nape abg kena duduk luar??
Faris : syebab abam angisss la.. (sbb abg nangis la..)
Ibu : Nape abg nangiss?
Faris : syebab ayah arah abam... (sebab ayah marah abg)
Ibu : Nape ayah marah abg??
Faris : syebab abam taknak tido (sbb abg taknak tido..)

Dia ingat lagi kejadian malam tu yg menyebabkan dia kena duduk luar.. pastu sambung lagi..

Ibu : Abg takut tak kena duduk luar??
Faris : Abam atuttt... (abg takut..)
Ibu : Nape abg takut??
Faris : syebab abam ampak antuuuu.. (sbb abg nampak hantu)
Ibu : ehhh.. yeke abg nampak hantu??
Faris : iyeee... abam ampak antu.. (iye..abg nampak hantu)
Ibu : Abg nampak hantu kat mana??
Faris : kat syituuu... (kat situ..) 

Kebetulan time tu dah nak sampai rumah, so dia tunjuk la kat mana dia nampak hantu.. mula2 dilah terpikir jugak, anggaknya memang betul kot dia nampak hantu.. tu yg sampai demam terkejut tu kotttt... tp bila citer ngan ayahwan, dia ckp mana ada hantu bulan2 puasa ni.. hahaha.. betul jugak tu.. kesian anak ibu demam terkejut.. tp alhamdulillah, mlm tu tu dah kurang dah panasnya..

Tapi malam tadi rutin harian yg sama jugak.. susah nak tido.. mak kena garu sepanjang malam.. agak2 kalo dah kena melayan si abam  tu, menggaru sepanjang malam tu mak ni boleh ke tido?? kompem2 la tak kan... sehari dpt tido 1, 2 jam jer... gi keje pun dah mcm mata panda.. menguap toksah ckp la.. dah 100x agaknye ni.. hahaha..

tapi syukur alhamdulillah, adik baby sangat baik.. sgt mudah dijaga.. mlm pun bangun sekali dua je  utk menyusu.. pastu menyusu pun kejap je... dilah bersyukur sgt.. kalau tak mesti pitam dilah terpaksa melayan karenah 2 org sekali x tdo malam...

hmmm.. macamana ye nak bagi faris senang tido malam?? minum susu dah 2,3 botol pun xnak tido jugak.. ada petua tak mcmana nak bagi dbam  faris tido awal?? 
dilah rasa letih sgt sbb x cukup rehat dan tido skrg ni...


You Might Also Like

2 comments:

  1. ank lelaki saya 3 thn.time siang memang x tido. aktif sangat. rumah lintang pukang dia kerjakan. tp bila malam...pukul 9 dh terlelap. maybe dilah kena tya pada BS jadual tido faris waktu siang.sebab biasanya budak yg byk tido siang..susah nk tido mlm.
    satu lg..dilah check pemakanan faris. kalo bleh bila nk dekat malam kurangkan makanan/minuman yg glukos tinggi supaya dia x jd aktif time malam

    ReplyDelete
    Replies
    1. siang faris tido sampai kul 10, 11 pg mcm tu sbb mlm tido lambat kan.. skrg ni dia kurang dah mkn manis2 sbb dilah mmg x bg dia mkn manis2.. dia cuma minum susu dan makan biskut2 je la.. tq dear for your advice..

      Delete