Bulan Ramadhan,

Stok Lauk utk 2 Minggu Bulan Ramadhan

June 20, 2016 Ibu Dilah 1 Comments

Assalamualaikum

Salam 15 Ramadhan uolls... kejap jer kan dah masuk minggu ke-3 kita berpuasa kan.. tau2 dah setengah bulan kita berpuasa.. tinggal 2 minggu ++ je lagi nak raya.. 

Minggu ni baru sempat nak masak2 sikit utk berbuka.. ehh.. kira 1st time kot masak utk berbuka utk tahun ni.. hahaha.. sadis betul  kan.. org lain semua tiap2 ari masak utk family.. dilah??? baru ari sabtu aritu start masak  berbuka.. sedih kannn..

Seronok tengok org berazam tak nak beli makanan kat bazar ramadhan.. masing2 gigih balik keje terus masak.. jeles tengok diorg tau.. sedapkan hati sendiri, setiap org tu tak sama kan.. even org cakap "aku pun ada anak kecik jugak.. boleh jer masak utk berbuka.. apsal ko x bleh pulak??" sedihnya bila dengar org cakap mcm tu.. ^__^

Rutin harian dilah sepanjang bulan ramadhan ni.. kuar opis kul 5.15 ke 5.30ptg..  kalau jumaat kul 5.45ptg.. balik2 tu terus amik anak2 kat taska.. sampai taska ngam2 kul 6 ptg or lebih sikit.. tengok keadaan jem teruk sgt ke jem kejap jer... then u-turn semula gi amik baby pulak kat rumah babysitter.. nak u-turn  gi rumah babysitter tu pun kadang amik masa 15min ke 20min.. padahal kalo x jem 5 min pun dah sampai.. teruk sgt kan...

Amik baby dah 6.30 ptg sampai rumah.. kadang2 6.45 ~ 6.50 baru sampai rumah kalau hari jumaat.. sampai rumah tu bukannya boleh terus singsing lengan masuk dapur nak masak.. anak2 kecik kan, umur baru 1thn, 4 thn dan 6thn.. masing2 nak perhatian ibu dia ni.. ada jer bergaduh dan meragam.. dengan yg nak berkepit je or nak menyusu.. memang kena layan diorg la.. tu pun dah hiruk pikuk kat rumah dgn suara diorg terjerit2 bergaduh.. fuhhhhh.... pitam mak tau..

biasanya ayah wan yg belikan makanan untuk berbuka..dia pun sampai rumah ngam2 dah nak azan..kat johor ni kan magrib awal, kul 7.14pm.. dia pulak ada gastrik.. so x boleh la berbuka lambat.. kalo ikut dilah, boleh je lepas buka baru masak.. tp biasanya anak2 pun dah lapar sangat sama ngan ayahwan.. so memang kena tapau terus la.. 

Tapi untuk sahur memang dilah masak.. makanan utk berbuka biasanya memang habis.. so malam sebelum tido dilah masak nasi.. kadang2 siap masak lauk sekali..  kalau tak sempat masak pagi.. panjang betul mukadimah entry ni la.. padahal nak citer pasal lauk tu jer.. haha

Weekend semalam ni baru kitorg ada kat rumah.. hari sabtu masak ala kadar je sbb lauk pun xde.. habiskan stok ayam yg ada kat rumah jer.. nak keluar gi belanja masing2 x larat.. sbb ari sabtu tu terlajak tak bangun sahur.. huhu.. pastu kitorg pulak penat mengemas rumah.. tu yg nak kuar pun tak larat.. so dilah masak ayam masak kicap ngan telur dadar jer.. pastu wat air bandung.. tu je yg ada kat rumah.. jadi lah.. laju anak2 makan..

Hari Ahad kitorg keluar sbb ada urusan.. keluar dah kul 12 lebih.. setel urusan singgah pasar nak beli lauk.. dah lama tak pegi pasar besar.. biasa  beli lauk kat maslee jer.. bila pegi pasar ayahwan teruja la tengok banyak lauk fresh2.. bukan main banyak lagi lauk dia beli..

Ayam seekor
Udang 1kg
Sotong 1kg
Daging 500gram
Sayur 2, 3 jenis

Banyak kan... lauk tu semua beli kat pasar besar kecuali daging tu jer beli kat Maslee.. Jenuh nak siang dan bersihkan semua lauk2 tu tau.. ayam sekor tu dah biasa beli.. tp udang ngan sotong tu tak penah ayahwan beli sampai 1 kg tau.. biasa beli dlm 10 ~20 ekor jer.. tu pun kalau sotong beli yg besar2 tu cepat la nak siang..

Kali ni beli sotong sedang2 size nya. 1kg ada 40 ekor!!! udang 1 kg ada 56 ekor!! banyak hoii nak bersihkan.. sampai kebas2 kaki dan tangan berdiri lama sgt tau.. daging tu lagi nak hiris2.. dekat kul 10.30mlm jugak baru siap bersihkan semua.. tu start kul 9pm tu..



Ayam seekor (bahagi 5)
Udang 1kg (bahagi 4)
Sotong 1kg (bahagi 3)
Daging 500 gram (bahagi 3)

Tengok la bukan main banyak lagi kan.. minta2 sempat la nak masak utk berbuka.. kalau tak masak sahur jer la.. tu pun x tau bila boleh habis semua lauk2 ni...hahaha.. 2 minggu ni kena habiskan jugak ni.. sotong dah masak 1 bahagian utk sahur pagi tadi.. buat sotong masak halia jer.. tu mmg fav ayahwan dan kakak imani..

Pagi tadi dah turunkan udang.. ingat nak masak udang masak lemak cili api.. tu pun kalau sempat la.. huhu.. target lauk ni semua kena habis sebelum cuti raya.. doakan la dilah dapat masak2 utk family ye..


You Might Also Like

1 comment:

  1. Akk doakan sis berjaya masak utk berbuka secara kerap ye...amiin

    ReplyDelete